tirsdag, mars 02, 2010

Klisje av en sliten husmor

De siste dagene har jeg vært en sånn herja husmor som man finner i klisjeene. Usminket med flekkete joggedress og bustete hår. Jonas er i nordnorge og Johannes er syk. Sånt blir det litt unntakstilstand i heimen av. Er ikke noe gøy med en liten som har 40 i feber, hoster til han brekker seg og ikke vil spise. Bare fanget til mamma som gjelder da. Totalt har han sovet nesten 20 timer på fanget mitt på to dager (snakker nå om min våkentid). Det er jo koselig, men litt tungt i lengden også. Det verste med å være alene i en sånn situasjon er imidlertid usikkerheten. Er han blitt verre? Må jeg ringe legen nå? Hvordan skal jeg få lurt i han medisinen? Heldigvis har jeg en snill mamma og svigermor som har vært innom oss så jeg har fått handlet mat og fått noen timers fangavlastning! Tusen takk!!

Skulle jo egentlig vært på forelesninger både i går og i dag men det var jo ikke aktuelt så da har jeg bare tatt meg en innbilt ferie. Akkurat nå er jeg bare mamma! Bysser og bærer og trøster og tørker snørr! Det er egentlig veldig godt å fokusere bort fra det faglige en stund. Som student har man jo egentlig alltid arbeid hengende over seg, og uansett hvor pliktoppfyllende man er kan man alltid lese mer. En av de mest fantastiske tingene med å være mamma er imidlertid at studier og andre deler av livet plutselig betyr så lite i forhold til det lille livet som sover på fanget. Man kan altså ta pause med god samvittighet, noe som nå innebærer at jeg nå skal skifte fra min flekkete joggedress og legge meg uten å sjekke morgendagens forelesningsnotater. Forhåpentligvis er Johannes bedre i morra, men hvis ikke skal han få sove på fanget mitt i noen timer til. Jeg "skulker" gjerne for det!

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden