tirsdag, april 06, 2010

Scones

I påsken har jeg og Johannes bakt masse scones. Det begynte med at vi prøvde det på besøk hos bestemor, men nå har vi bakt flere morgener hjemme også. Helt genialt enkelt for meg som ikke har så god tålmodighet når det gjelder heving, særlig ikke før frokost. Scones minner meg egentlig mest om barneskolen da vi bakte det i heimkunnskapen så det er sånn deilig nostalgisk og i tillegg veldig godt. Perfekt til helgefrokosten! Jeg har eksperimentert litt og slumpet mye, men her er sånn ca oppskrift:

Ca 4,5 dl mel (halvt om halvt med hvete og havre eller hva man måtte ha)
50 gram smør
ca 1 dl yoghurt (jeg har brukt tine vårfrisk med gulrot og appelsin)
ca 1 dl melk
1/2 ts salt
1 ts sukker
2 ts bakepulver

Bland det tørre og smuldre inn smøret. Tilsett deretter melk og yoghurt og bak ut. Tradisjonelle (les: barneskolen) scones er jo runde delt i fire men jeg har bare lagt hele leiva ut på bakepapir og delt den i så mange biter det måtte bli (ca 12-15 små). Pizzahjul er fint å bruke til dette. Stek deretter på 225 grader, midt i ovnen i ca 12-15 min! Kjempegodt med syltetøy på:)

Bildet over er fra melk.no

1 Kommentarer:

Blogger Helene Vabø Thorsen sa ...

mmmmm skal testes!!!

tirsdag, 06 april, 2010  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden